Navigation


RSS: inlägg



Scones

2010-08-06 @ 10:52:26, Mat och sånt, , Kommentarer (0)

Scones - grundrecept
Scones - grundrecept

2 dl  mjölk
75 gram smör
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl

Tillagning

1.
Blanda alla torra ingredienser. Arbeta ner smöret i blandningen. Häll i mjölken och arbeta ihop degen.

2.
Arbeta degen smidig på en lätt mjölad yta, dela den sedan i 4 mindre delar. Antingen kan du nu göra små scones eller större. Om du bakar mindre scones är det smart att lägga dem i bullpapper i en muffinplåt så att det blir fina i formen.

3.
Grädda i 275 grader i 10-12 minuter tills de är gyllenbruna.

4.
Servera sconesen varma och brutna med smör och marmelad.


Eftersom brödet var slut här hemma och jag fortfarade går efter töm frysen-metoden fick jag snilleblixten att göra scones. Egentligen är jag inget jättestort fan av just scones, men vad gör man? Mjölken var slut sedan länge, men jag bytte ut den mot vatten istället, vilket fungerade utmärkt! Och resultatet? Jo det vart okej, smakade som scones brukar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback